Punavalkoinen m/s Gabriella kurottuu yli Katajanokan terminaalin. Naispurjehtijoiden syysseminaari alkaa komentosiltavierailulla. Tunnemme, että tätä vierailua ei kannata jättää väliin. Kapteeni Ove Englund johtaa ryhmän kannelle kaksitoista. Komentosilta avautuu eteemme, näköala Helsingin kauppatorille, presidentin linnan ja suurkirkon suuntaan on vaikuttava. Oikeastaan vasta komentosillalla ymmärtää kuinka suuri laiva on.
Kapteeni Englund kertoo, että laivan neljä moottoria antavat 32 000 hv tehon. Näillä tehoilla laiva kulkee tarvittaessa reilut 20s. Kapteeni ajaa aina itse laivaa. Tällä kertaa Englund irrottaa laivan kaijasta käyttäen keula- ja peräpotkureita yhtä aikaa eri suuntiin. Jos tuuli painaa kohti laituria, laiva irrotetaan kylki edellä.
Kapteeni Englund ajaa aina tutkalla. Purjeveneet näkyvät tutkakuvassa hyvin, kun tutkaheijastin on asennettu riittävän korkealle ja oikeaan kulmaan. Lähellä laivan vieressä olevat veneet jäävät katvealueelle. Tiesitkö, että muoviset vanttisuojat heikentävät purjeveneen heijastumia?
Laivareiteillä on useita kapeita paikkoja. Englund mainitsee erityisen hankalana paikkana Ledskärin, Ahvenanmaan eteläisimmän kärjen edustalla kulkevan ahtaan väylän. Veneilijöiden kannattaa aina tehdä väistöliike pois suurten laivojen läheisyydestä, potkuripyörteistä ja poikkeavista ilmavirroista.
Olisimme viihtyneet pitkään sillalla, mutta laiva lähtee ja ohjelma jatkuu. Ojennamme kapteeni Ove Englundille Nyt Napsahtaa – naispurjehtijan tieto- ja taitokirjan kiitokseksi ajastaan.
Komentosiltavierailun jälkeen ohjelma jatkui erilaisilla esityksillä. Naispurjehtijat ry ja PSS ry ovat tehneet yhteistyötä jo useamman vuoden ajan vesistöjen suojelemisen hyväksi. Syysseminaarissa oli PSS ry:ltä projektipäällikkö Hanna Haaksi kertomassa Naispurjehtijoille veneissä käytettävistä myrkkymaaleista ja niiden haitallisesta vaikutuksesta vesistöihimme. Aihe koetaan tärkeäksi Naispurjehtijoiden keskuudessa ja Hannan esitys herättikin kiinnostusta ja keskustelua seminaarin aikana. Tärkein viesti Hannan esityksessä oli, että jokainen meistä voi vaikuttaa vesistöjemme suojeluun ja siihen, millä veneen pohjamme maalaamme vai maalaammeko ollenkaan? Lue lisää Antifouling-maaleista jäsensivuilta (Hyödyllistä luettavaa -osio).
PSS:n esityksen jälkeen ääneen pääsivät Naispurjehtijoiden työryhmät. Kaikki esitykset löytyvät jäsensivuilta. Elina Koivisto kertoi kilpapurjehdustyöryhmän toiminnasta ja suunnitelmista ensi vuodelle. Työryhmä aloitti toimintansa maaliskuussa, ja tapahtumia on järjestetty sekä Turun alueella että pääkaupunkiseudulla. Tämän jälkeen Meri Vuorio esitteli Oma vene -työryhmän selvitystyön tuloksia.
Jäsenpurjehdustyöryhmä on aloittanut tulevan kauden purjehdusten suunnittelun huomioiden toiveet ja palautteet. Suunnitelmat ovat vielä kesken, mutta työ on hyvällä alulla innokkaiden jäsenten ansiosta. Mielenkiintoisia retkiä on luvassa erilaisilla merialueilla.
Purjehduksiin liittyvät osa-alueet kaipaavat myös vuosittain päivittämistä, kehittämistoiveita on saatu ja niitä työstetään työryhmässä aktiivisesti talven ja kevään aikana.
Veneilyyn liittyvät teorian ja käytännön kurssit ovat jokaisen veneilijän ja purjehtijan suola ja sokeri sekä turvallisen veneilyn tae. Koulutustyöryhmässä niiden sekoitussuhdetta on mietitty ja erilaisia kursseja on tulossa runsain määrin talven ja kevään aikana.
Syysseminaarin toisena päivänä meitä Naispurjehtijoita odotti kiva päivä Tukholmassa. Terminaalista ulos astuttuamme oli iloinen oppaamme Hellevi jo meitä vastassa kyltteineen. Lähdimme 43 hengen naisistolla kauniin aurinkoisessa säässä tilausbussillamme kohti muutaman kilometrin päässä sijaitsevaa Hammarby Sjöstadia. Jo bussista katsottuna uusi asuinalue näytti modernilta ja tyylikkäältä. Luonto oli vahvasti läsnä ja ajatuksia herättävää taidetta löytyi jopa kivitalojen seinistä. Innoikkaimmat shoppailijat jätimme bussista Adidas Outletiin. Muutaman korttelin päässä lähdimme me loputkin oppaamme johdolla tutustumaan merelliseen Sjöstadiin.
Kävelyreitti kulki ajoittain puisen laiturimaisen rakennelman päällä ja rohkeasti kasvamaan jätetty pitkä kaislikko suhisi mukavasti tuulessa. Rakennukset olivat kauniita ja arkkitehtuuri joissain rakennuksissa melko innovatiivista. Aikamme käveltyämme ja aluetta ihasteltuamme ajoimme takaisin outletin maisemiin hakemaan osaa porukastamme. Onneksemme olimme sen verran ajoissa, että loputkin kerkesivät tutustua myös hieman tähän osaan Sjöstadenia. Merimuseota kohti mentiin monien mutkien kautta, kuten Skeppsholmenin ja Djurgårdenin. Lähes koko matkan ajan opas jutteli meille Tukholmasta ja jokusen venesatamankin näimme matkan varrella.
Merimuseossa tutustuimme merenkulun historiaan oppaan kertoessa nähtävillä oleviin esineisiin liittyviä mielenkiintoisia tarinoita. Noin tunnin museossa vietettyämme lähdimme kohti Södermalmia ja ravintola HoneyHoneyta. Pöytiin oli jo katettu tyhjät kuohuviinilasit odottamaan niihin tilattavan kuplivaa täytettä ja tarjoilijat olivat valmiina tuomaan ennakkoon tilatut ruuat pöytään. Ruoka oli maukasta ja palvelu sujui rennon rivakasti. Lounaan jälkeen oli hieman vapaata ohjelmaa sekä omatoimista kävelyä Folkungagatania pitkin takaisin m/s Gabriellalle. Laivalle oli mukava palata monta elämystä rikkaampana, niin paljon kerkesimme kuulla oppaaltamme ja nähdä hieman erilaista Tukholmaa.
Lauantaina 29.10. Naispurjehtijoiden hallitus tapasi ruotsalaisen sisarjärjestön QSS:n hallituksen jäseniä lounaalla.
Tekstit ja esitysmateriaalit: Reija Kaira, Maarit Kangas, Elina Koivisto, Meri Vuorio, Raija Alapeteri, Hanna Haaksi / PSS ry, Tuula Heikkinen
Kuvat: Tiina Tuohi, Raija Alapeteri, Tuula Heikkinen, PSS ry.