Yksi hienoimmista asioista Naispurjehtijoiden toiminnassa on mahdollisuus päästä tutustumaan merellä työskentelevien viranomaisten ja vapaaehtoisten toimintaan. Toukokuussa pääsimme tutustumaan ns. koko pakettiin kerralla, kun Suomenlahden merivartiosto järjesti 8.5.2019 meripelastustoimen suuronnettomuusharjoituksen meripelastuslohkollaan. Mukana harjoituksessa olivat Suomenlahden merivartiosto, Vartiolentolaivue, Helsingin poliisilaitos, Helsingin pelastuslaitos, Helsingin sosiaali- ja kriisipäivystys, Vantaan sosiaali- ja kriisipäivystys, HUS- sairaanhoitopiiri, Hätäkeskuslaitos, Suomen Punainen risti, Suomen meripelastusseura, Merivoimat, Meripelastuslohkon johtoryhmä, Laurea AMK, Metropolia AMK, WWF ja me.
Harjoituksen päätavoitteena on eri viranomaisten varautumissuunnitelmien yhteensovittaminen, sekä meripelastustoimen suuronnettomuustilanteeseen liittyvä viranomaisten, vapaaehtoistoimijoiden ja varustamotoiminnan yhteistyön harjoittaminen. Pääpaino käytännön harjoituksessa on merellisen massaevakuoinnin yhteydessä perustettavan kokoamiskeskuksen toiminta.
Nimenhuudossa Makasiiniterminaalilla oli pientä jännitystä ilmassa ennen kuin pääsimme astumaan maalialuksena toimivalle Vartiolaiva Turvalle. Meidän tehtävänämme oli toimia maalihenkilöinä pelastuslautalla harjoituksen merellisessä osassa, jossa harjoiteltiin tilanteenmukaisesti merellistä etsintää ja pelastusta todellisilla pelastusyksiköillä ja maalihenkilöillä. Halukkaat saivat vielä vaihtaa paikkaa ja jäädä Turvalle odottelemaan evakuointia Harjoitustavoitteena oli tehokkaan pelastustoiminnan koordinointi ja pelastusyksiköiden toiminta suuren ihmismäärän käsittelyssä. Lisäksi harjoitustavoitteena oli OSC -toiminnan harjoittaminen. (On Scene Coordinator).
Ajoimme merelle noin 1,5h. Matkan aikana me pelastuslautalle menijät pukeuduimme pelastuspukuihin ja saimme tarkemman ohjeistuksen TC-kouluttajaltamme Annika Westerholmilta. Muut ohjattiin suoraan sisätiloihin eri puolille laivaa. Auringon paistaessa meidän lauttaa ei ollut kovin vaikea löytää, vaikka meidät hinattiinkin VL Turvalta poispäin. Keli oli kohtalaisen leppeä ja aurinko lämmitti lautalla mukavasti kyytiä odotellessa. Meitä on vain 12 ja TC-kouluttaja eikä varusteita, joten tilaakin oli ruhtinaallisesti.
Ensimmäisenä paikalle saapui Vartiolentolaivue ja heti sen jälkeen useita aluksia lähes samanaikaisesti. Osa maalihenkilöistä evakuoitiin Suomenlinnaan ja osa vietiin suoraan Makasiiniterminaaliin. VL Turvalta evakuointi kesti parisen tuntia. Lauttoja oli vain kolme, joista kaksi evakuoitiin aluksiin ja yksi helikopteriin, joten niiden evakuointi sujui nopeammin. Suomenlinnasta oli kuljetus linja-autoilla Makasiiniterminaalin kokoamiskeskukseen. Makasiiniterminaalilla meidät ohjattiin eteenpäin sen mukaan, olimmeko loukkaantuneita vai emme. Sisällä saimme rannekkeet tunnistusta varten ja meidän tietomme kerättiin talteen ja tarjottiin huopia päälle. Palautelomakkeen täyttämisen jälkeen meille tarjottiin vielä loistava lohikeittolounas ja pääsimme lähtemään kotiin.
Kuten Leena sanoi seuraavana päivänä: ”Olipa mukava päivä. Ainakin meillä ei-loukkaantuneilla kaikki sujui hienosti, ilma oli täydellinen, seura hauskaa, kukaan ei tullut sairaaksi eikä loukannut itseään, kaikenlaista uniformu-ukkoa liikkui ympärillä raikkaassa meri-ilmassa ja lohikeittokin oli kuumaa! Voiko päivä paljon parempi olla? Ei juurikaan…” Meidät kotiin hakenut kuski sanoi, että paras palaute päivästä oli Sarin ja Leenan hymyt korvasta korvaan. Kiitos. Tulemme erittäin mielellään toistekin.
TC-kouluttaja on yksikön meripelastuspääkouluttaja. Joka yksikössä on yksi TC-kouluttaja, voimankäyttökouluttaja jne.
Teksti: Leena Leikas ja Sari Suomio
Kuvat: Sari Suomio, Hille Hyytiä, Seija Vilander, Merivartiosto