Kuulumisia kevätseminaarista Nuuksiosta

Kevätseminaari Nuuksiossa

Naispurjehtijoiden kevätseminaari 2024 Nuuksiossa

Perjantaina saavuimme perille Nuuksioon noin klo 16 aikaan. Olimme lähteneet Turusta Mariannen autolla klo 14 jälkeen. Matka meni mukavasti ja meitä oli kolme autossa ja juttua riitti koko matkalle.

Perillä saimme huoneemme ja niin seminaari pääsi alkamaan. Loput noin 40 naispurjehtijaa tapasimme yhteisellä illallisella, missä nautimme hyvästä ruoasta ja mukavasta seurasta.

Tämän jälkeen meillä oli saunomista hotellin saunaosastolla. Siellä oli onneksi myös uima-allas ja pääsimmekin uimaan sekä porealtaaseen. Saunan jälkeenkin juttua riitti. Kitara jäi vielä soimaan takkahuoneessa, kun poistuimme nukkumaan.

Aamulla huonetoverini kello herätti meidät 7.30. laitoimme itsemme kuntoon ja lähdimme aamiaiselle. Tosin ennen aamiaista huonetoverini Anja oli ahkera ja kävi pienellä lenkillä.

Aamiaisen jälkeen lauantaina klo 9 alkoi varsinainen seminaariohjelma kommodori Päivi Lehtisen avauksella ja heti perään olikin ensimmäinen todella mielenkiintoinen esitys soudusta Atlantin yli ja takaisin. Jari Saario kertoi reissustaan ja niin mielenkiintoisesti, kuin vain reissun tehnyt voi kertoa. Oli todella hyvä esitys. Ei ole kaikista Atlanttia ylittämään soutuveneellä – vaatii ihan omanlaisensa mielenlaadun, että moiseen pystyy.

Tämän jälkeen Sara Rosenstedt kertoi viiden kuukauden purjehduksesta Patagoniasta. Kyllä oli ihanaa kuulla, miten he ovat sinne päätyneet ja jättäneet veneen talven ajaksi maailman toiselle laidalle ja palanneet taas uudelleen seikkailemaan. He ovat todellisia valtameripurjehtijoita. Wandran seikkailuista olisi kuullut mielellään lisääkin. Kuvat reissusta olivat upeita, luonto on todella erilainen Etelä-Amerikan rannikolla.

Maittavan lounaan jälkeen Erkki Lauho kertoi meille kirjastaan ”Valtameret raakapurjein”, jonka hän oli tehnyt setänsä Yrjö Niemisen kirjeiden pohjalta. Kirja on kasvutarina purjehdusoppilaasta merikapteeniksi. Se kertoo myös maailman muutoksista ja seikkailuista merellä ja on kirjassa mukana myös rakkaustarinakin.

Tauolla monet lähtivät ulos lenkille ja saimme nauttia iltapäiväkahvit ja rieskarullat laavulla nuotion äärellä. Jäisestä kelistä huolimatta useimmat kiersivät 4 kilometrin pituisen Soidinpolun. Oli ihana kuunnella puron solinaa kevääseen pikkuhiljaa heräävässä metsässä ja vaihtaa ajatuksia elämästä ja purjehduksesta muiden kanssa Nuuksion kauniin luonnon keskellä.

Seminaari jatkui 16.15 työryhmien esityksillä. Näille pitää aina antaa aikaa, jotta jäsenemme kuulevat, mitä on tulossa ja mitä on tapahtunut vuoden mittaan. Saimme tietää muun muassa, että tapahtumatyöryhmän vuoden teemana on saaret ja saunat. Keskustelimme tietysti jäsenpurjehduksista ja kuulimme viestintä- ja ympäristötyöryhmän kuulumiset sekä kilpapurjehdustyöryhmän tämänhetkisistä panostuksista J70 -veneluokan kisajoukkueeseen. Tapahtumatyöryhmän vetäjä Marja Rinne muistutti meitä kaikkia, että jokainen voi osallistua Siisti Biitsi talkoisiin vaikka yksinkin (lisätietoja: www.siistibiitsi.fi)

Tapahtumatyöryhmä sekä Viestintätyöryhmä pitivät yhteisen kokouksen ja saivat sovittua vierailun Kotkaan Vellamoon 5.5. sunnuntaina – tulossa on mielenkiintoinen Oceanista- näyttely merellisestä muodista. Ps. ilmoittautuminen on jo auki nimenhuudossa.

Susanna ”Suski” Viljanen piti meille keskusteluryhmän keväthuolloista. Ryhmässä oli aktiivista keskustelua ja siellä sai kysyä vapaasti myös mieltä askarruttaneista asioista, joita ei ole muualla kehdannut kysyä.

Illallinen nautittiin arvotussa pöytäjärjestyksessä, jotta kaikki pääsivät tutustumaan uusiin ihmisiin. Toki taas saatiin hyvää ruokaakin ja lasilliset kuohuvaa.

Illallisen jälkeen pääsimme rantasaunaan ja mereen uimaan. Oli todella hyvä kuuma sauna ja raikas vesi avannossa. Kovin kauaa en taaskaan jaksanut olla, kun uni alkoi tulla. Ja niin lähdin nukkumaan. Toiset jäivät vielä istumaan iltaa.

Huonetoverini tuli vähän jälkeeni ja laittoi taas kellon soimaan ja sunnuntaina aamulla heräsimme jo 7.30 ja laitoimme itsemme esiintymiskuntoon.

Sunnuntaina aamulla klo 9 jatkui seminaarimme ohjelma. Työryhmien asioista keskustellen. Koulutustoimikunnalla ei ole ollut vetäjää vähään aikaan ja tehtävää on hoitanut kommodori Päivi Lehtinen, myöhemmin ilmoitin hänelle, että voin ottaa tehtäväkseni koulutustoimikunnan johtamisen. Aloitan jo tämän vuoden puolella.

Seuraavaksi SPV:n Tuomas Finne kertoi meille SPV:n toiminnasta ja koulutuksista sekä muista palveluista, joita SPV tuottaa jäsenseuroille (suuli, katsastusmateriaalit yms). SPV:n Campus – oppimisalustalta löytyy seuroille apua kouluttamiseen sekä monia kaikille avoimia hyödyllisiä kursseja, joita voi käydä opiskelemassa omaan tahtiin. Tutustu tarjontaan https://campus.spv.fi/ Avoimista kursseista hän suositteli erityisesti Veneilijän sääoppi –kurssia sekä kehotti tilaamaan heiltä uudistetun Vene ja sähkö –kirjan.

Tämän jälkeen Riikka Riihonen ja Sara Pohjalainen kertoivat innostavasti meille J70 purjehdusliigasta ja kilpapurjehduksesta harrastuksena. Saimme kuulla, miten Tampereen pursiseura tukee kilpapurjehdusta ja mahdollistaa kilpailutoiminnan harjoittamisen ilman omaa venettä. Täytyy toivoa, että ne naispurjehtijat, joita kilpailu kiinnostaa, saivat tästä kimmokkeen osallistua.

Lounas puolen päivän tietämillä ja kuten aikaisemminkin, ruoka oli hyvää.

12.45 alkoi vuosikokous ja kokouksen puheenjohtajaksi valittiin Riikka Saira ja sihteeriksi Tuula Johansson. Pöytäkirjan tarkastajiksi valittiin Mari Siiroinen ja Kirsi Pullinen ja sovittiin, että he toimivat tarvittaessa myös äänten laskijoina. Vuosikokouksessa käytiin läpi sääntömääräiset asiat ja päivitettiin talousohjeen kulukorvausliite ja omavastuunpoistohinnasto. Kokouksen lomassa juotiin iltapäiväkahvit ja syötiin maittavat korvapuustit.

Kokouksen lopuksi valittiin hallituksen esityksen perusteella naispurjehtijoiden kunniakommodoriksi Arja Manelius sekä kunniajäseniksi muut alkuperäiset perustajajäsenet ja lisäksi kaksi pitkäaikaista entistä seura-aktiivia. Valituista kunniajäsenistä vain allekirjoittanut (Arja Manelius) oli paikalla, sain kukat ja kunniakommodorin kunniakirjan.

Kokous päättyi klo 15 ja niin päättyi koko seminaarikin ja antoisan viikonlopun jälkeen kotimatkalle lähdettiin – useimmat taas kimppakyydein!