1. matkaosuus la 16.5.2015
– lähtö klo 15:30 Rogoznica Marina Frapa
– saapuminen 18:20 Kaprije poijukiinnitys
– kokonaismatka 17,7 NM
Kiinnittyminen poijuihin. Laiturissa oli myös vapaita paikkoja ja siihen saapui illan mittaan venekunta, useita veneitä. Porukka piti hauskaa pitkälle yöhön. Onneksi päädyimme heti poijukiinnitykseen.
2. matkaosuus su 17.5.2015
– lähtö klo 10:00 Kaprije
– saapuminen 12:40 Sibenik, Marina Mandalina kiinnitys kelluvat aisat
– kokonaismatka 13,8 NM
Rantatuminen kelluvien Marinetekin laiturien väliin. Siisti Marina. Siistit suihkut. Veneemme Lily. Venevuokraamo huoltomiehet korjasivat vesipumpun, joka ei toiminut alkumatkasta. Uusi vene. Pumppu jäänyt testaamatta.
3. matkaosuus su 17.5.2015
– lähtö klo 14:40 Sibenik, Marina Mandalina
– saapuminen 16:30 Skradiin laiturikiinnitys
– kokonaismatka 9,1 NM
Ensimmäisen sillan alituskorkeus 27 m (Navionics) ja toisen sillan 49 m (Navionics).
Purjehdusreissumme päätavoite oli Krkan luonnonpuisto ja yöpyminen ACI Marina Skradissa, jonne on loppumatkasta 6-7m väylä. http://www.np-krka.hr/en/
Puistossa on n. 2 km pitkä ulkoilureitti. Reitti on helppokulkuinen, lähes koko matka pitkospuita. Puistoon voi tulla laivakuljetuksen sijasta myös kävellen tietä pitkin Marina Skradista. Ei paha kävely matka. Skradissa söin yhdet elämäni parhaimmat, tuoreet simpukat. Ravintola Skala. Koko menomatka oli simpukkaviljelmiä.
4. matkaosuus ma 18.5.2015
– lähtö klo 14:50 Skradin
– saapuminen 17:10 Tijascican lahteen poijukiinnitys
– kokonaismatka 13,4 NM
Kiinnitys Marinetekin poijuihin. Suojaisa lahden pohjukka, jossa pieni kuppila.
5. matkaosuus ti 19.5.2015
– lähtö klo 9:50 Tijascica
– saapuminen 15:00 Vrulje (Kornat) poijukiinnitys
– kokonaismatka 25,6 NM
Vruljen satama Kornatin saarella. Ei palveluita ja satamassa alle 10 poijupaikkaa. Melko rupuset poijut. Emme jääneet.
6. matkaosuus ti 19.5.2015
– lähtö klo 15:50 Vrulje (Kornat)
– saapuminen 17:00 Lavsa poijukiinnitys
– kokonaismatka 5,4 NM
Erittäin suojaisa Lavsan lahti, jossa jälleen poijukiinnitys. Saaressa kalaravintola, hinnakas, mutta hyvä. Viereisessä Piskeran Marinassa voi pistäytyä kumiveneellä.
7. matkaosuus ke 20.5.2015
– lähtö klo 8:40 Lavsa
– saapuminen 13:15 Jezera (Murter) laiturikiinnitys, aallonmurtaja.
– kokonaismatka 19 NM
Pääsimme tankkaamaan vettä ja täydentämään ruokavarastoja sitten Skradista lähdön jälkeen.
8. matkaosuus ke 20.5.2015
– lähtö klo 14:20 Jezera (Murter)
– saapuminen 16:00 Uvala (Kakan) poijukiinnitys
– kokonaismatka 7,2 NM
Poijukiinnitys. Ei ihan paras rantautuminen. Vähän oli ongelmia poijuun kiinnittymisessä, kova tuuli. Naapureina baijerilaisia miehiä, joista yksi harrasti sukellusta. Yleisesti ottaen poijuhin ei välttämättä tarvitse ajaa perä edellä. Huomasimme, että suurin osa poijuista nousee kevyesti ja köyden voi pujottaa myös etukannelta. Mutta tämä selviää vain testaamalla.
9. matkaosuus to 21.5.2015
– lähtö klo 10:20 Uvala (Kakan)
– saapuminen 15:00 Marina Kremik (kiinnitys kelluvat aisat )
– kokonaismatka 22,2 NM
Matkan kovin purjehdusosuus. Vesisade ja kova vastatuuli 23-28 kts. Aallonkorkeus 1,5-2m ja siihen vielä mainingit. Koneella matka eteni 2,5-3 solmua. Etupurje 2. reiviin ja matkanopeus parhaimmillaan 7 solmua. Niin kova sade ja
tuuli, ettei kuvaaja pystynyt tarkentamaan kohdettaan.
10. matkaosuus pe 22.5.2015
– lähtö klo 11:30 Marina Kremik
– saapuminen 13:00 Marina Frapa Rogoznica laiturikiinnitys
– kokonaismatka 5,0NM
Marina Frapa, Rogoznica on n. 33 km Splitin kentältä länteen. Vene Dufour 41 v. 2015 oli valmis ja pääsimme lähtemään jo lauantaina.
La 16.5 – ti 19.5. ajoimme koneella, koska meri oli tyyni ja tuulta ei ollut juuri lainkaan.
Ke 20.5 nostimme purjeet ja matkanopeus oli parhaimmillaan 7 solmua.
To 21.5 olikin sitten kova tuuli ja pääsimme testaamaan purjehdustaitojamme, joita olimme harjoitelleet leudossa säässä päivää kahta aikaisemmin.
Sade ja tuuli tyyntyivät , kun pääsimme Marina Kremikiin, josta oli sopiva kävelymatka Primostenin kaupunkiin. Muutoinhan Kremikissä ei ollut mitään. Pelkkä Marina.
Pe 22.5 satoi koko päivän ja pelasimme korttia ja vietimme aikaa veneessä.
Kokonaismatka ja konetunnit
– kokonaismatka 138,4 NM
– koneella n. 25 h (polttoainetta 64 litraa)
Linkkejä
Marinas.com Kroatian marinat
Windguru Kroatian sää
Foreca Kroatia, Sibenik säätiedot
Foreca Kroatia, Rogoznica säätiedot
Foreca Kroatia, Jezera säätiedot
Forecan säätiedot pitivät parhaiten paikkansa.
Ennen matkalle lähtöä Navionicsin kartat kannattaa päivittää. Uusimmat tiedot esim. poijuista.
Teksti ja kuvat: Liisa Salo