Veneilijöiden koulutustarve ei ole hävinnyt mihinkään. Siitä ovat osoituksena lisääntyneet veneily- ja navigointitaidottomuuteen liittyvät pelastustehtävät. Veneilyturvallisuustoiminnon pj Martti Laisi osoitti avauspuheessaan miten voimakkaasti Rajavartiolaitoksen ja Meripelastusseuran suorittamien pelastustehtävien määrä kasvaa vuosittain.
Elektroniset merikartat – tiedätkö millä navigoit? Merikarttaryhmän päällikkö Juha Tiihonen Liikennevirastosta korosti esityksessään, että veneilijöille suunnatut sähköiset ECS -kartat eivät ole virallisia toisin kuin kauppa-merenkulun käyttämät sähköiset ENC -kartat. Vaikka veneilijöille suunnatut ECS -merkityt kartat eivät ole virallisia, ne ovat hyviä ja turvallisia oikein käytettynä. Valistunut plotterin käyttö edellyttääkin paperista merikorttia navigoinnin tueksi. Säännösten puuttuessa piraattikarttojen markkinointi on mahdollista. Piraattikarttoihin liittyy epätarkkuuksia, jopa virheitä ja edelleen turvallisuusriskejä. Veneilijän käyttöön tarkoitetut viralliset elektroniset kartat ovat Liikenneviraston tavoitteena vuodelle 2020.
Nico Kavaleff John Nurminen Marinelta esitteli henkilökohtaisia MOB – välineitä eli hätälähettimiä/ paikantimia. Perinteisten käsisoihtujen rinnalle on tullut paristoilla toimivia LED-soihtuja, joiden paloaika on useita tunteja. Soihduissa on erilaisia vilkkukuvioita, kantamat vaihtelevat 3,5 – 7 mpk. Kansainvälistä standardia valmistellaan ohjaamaan soihtumarkkinoita. Soihdun lisäksi Kavaleff esitteli sekä ammattimerenkulkuun että huvivenekäyttöön suunniteltuja hätälähettimiä/paikantimia (EPIRB, DSC, SART, PLB, SPOT, AIS-MOB). Näistä mainittakoon suoraan pelastusliiveihin asennettava, automaattisesti laukeava henkilökohtainen AIS – MOB – paikannuslaite /hätäilmoitin, joka aktivoituu liivin lauetessa vedessä. Useimmat laitteet vaativat aluksen radioluvan ja/tai henkilökohtaisen luvan.
Tilaisuudessa käytiin vilkasta keskustelua. Keskustelua käytiin mm.
- Elektronisista navigointijärjestelmistä ja niihin liittyvästä koulutuksesta ja koulutuksen puutteesta. Navigaatioseurat järjestävät koulutusta mm. Navigoinnin elektroniset apuvälineet. Oppimateriaali on työn alla. Veneilykoulutus aikuiskoulutuksena, tavoite tulisi olla miellyttävässä oppimiskokemuksessa.
- Vanhentuneiden hätärakettien hävittämisestä, kelpoisuusajasta, ampumisharjoituksista. Veneessä ei pitäisi olla yhtä aikaa uusia ja vanhentuneita hätäraketteja. Hätämerkinantovälineiden hävittämisestä saa tietoa Rajavartiolaitokselta, John Nurminen Marinesta, Meripelastusseuroista, poliisilta.
- CE -hyväksytyistä hätävarusteista ja niille asetetuista vaatimuksista. EU-säädös on valmisteilla CE-hyväksytyille varusteille. Esim. direktiivin täyttävät pelastautumisportaat pitää jäädä 550 mm veden alle. Keskustelimme paukkuliivien kunnosta ja vuositarkastuksista. Tarkista CO2 – kaasupullon kiinnitys omista liiveistäsi. Katsastusasioista suositeltiin perhekatsastuksia, jolloin molemmilla puolisoilla sekä lapsilla olisi mahdollisuus osallistua katsastukseen. Katsastusaikaa pitää varata enemmän, mutta puutteiden kuntoon saattaminen on todistetusti luotettavampaa.
- Keskusteluissa pohdittiin myös mm. vara-antennin asentamista veneeseen. Sen merkitys korostuu, jos varsinainen antenniyhteys maston kaatuessa katkeaa.
SPV:n järjestämät Veneilyturvallisuuden neuvottelupäivät pidettiin 3.10. Ilmailumuseolla, Vantaalla. Naispurjehtijoista tilaisuuteen osallistuivat Susanna Viljanen ja Reija Kaira sekä Maarit Suomi, SPV:n koulutustoimikunnan edustajana.
Reija Kaira
Kommodori
Aiheeseen liittyvää: Susanna Viljasen kirjoitus Elektroniset merikartat navigoinnissa
Kuullosti mielenkiintoiselta tuo veneilyturvallisuuden aiheet. Hätärakettiosuus kiinnitti huomioni. Miksi veneessä ei piäisi olla vanhoja ja uusia raketteja mukana? Olen itse ampunut harjoitustilanteessa taivaalle yli 20 vuotta vanhoja raketteja, jotka toimivat moitteettomasti. Samaa olen kuullut merenkulunammattilaisilta. Raketit eivät sisällä hienomekaniikkaa vaan ovat rakenteeltaan ja toiminnaltaan melko simppeleitä -siksi toiminta varmoja. Todellisessa hätätilanteessa olen varmasti onnellisempi, jos ammuttavana on katsastusmääräysten mukaisen neljän raketin sijasta vaikka kahdeksan rakettia. Ammun sitten ensimmäiset neljä aluksi ja seuraavat neljä hetken päästä aluksesta tai pelastuslautalta. Mielestäni tärkeintä on tietää miten toimia suutarin kanssa ja niitä voi toki olla myös raketeissa, jotka ovat uusiakin.
Katsastuksessa ei jatkossa mene läpi edes muutaman vuoden vanhentuneet raketit ja soihdut, mitkä tähän mennessä ovat olleet ihan ok.